Beyond the plate - Waarom we de voorkeur geven aan persoonlijke verzorging boven voedingsmiddelenbedrijven

[Management Team] [Author] Denham Mark
Auteur(s)
Gepubliceerd
24 februari 2025
Leestijd
5 minuten leestijd

Mark Denham, Fondsenbeheerder van het Carmignac Portfolio Grande Europe Fund, geeft uitleg over de allocatie van het fonds aan Basis consumptiegoederen en waar zijn focus ligt.

Als kwaliteitsmanager is consistentie van inkomsten een van de meest gezochte kenmerken van een winnend samengesteld aandeel. En niets is consistenter dan hoogwaardige consumentenaandelen.

Het fonds Carmignac Portfolio Grande Europe is voor ongeveer 17% belegd in consumentenaandelen, relatief gelijk verdeeld tussen basis consumptiegoederen en luxe. We hebben al eerder geschreven over luxenamen zoals Hermes, die nog steeds blijk geeft van een ongelooflijk veerkrachtig bedrijfsmodel.

Basis consumptiegoederen worden over het algemeen beschouwd als sterke defensieve aandelen, maar het is belangrijk om te begrijpen dat niet alle staples hetzelfde zijn. Als een bottom-up stockpicker zijn we op zoek naar de bedrijven in dit complex die de dubbele eigenschap van winstgevendheid op lange termijn en toewijding aan herinvesteringen voor de toekomst laten zien.

Binnen deze ruimte zijn er gebieden waarin we niet zullen beleggen gezien onze focus op ESG en dan concentreren we ons op de gebieden die we leuk vinden en scheiden we de gebieden die we niet leuk vinden - voornamelijk op basis van waardering en fundamentele gronden. Een gemakkelijke sector om uit te sluiten is tabak. Bij Carmignac hanteren we al sinds onze oprichting in 1989 een strikt uitsluitingsbeleid voor tabak binnen onze fondsen.

Een moeilijker gebied zijn voedingsmiddelen. Traditionele basisvoedingsmiddelen zouden "basisvoedingsmiddelen" moeten zijn in een strategie voor magistrale bereidingen van hoge kwaliteit, toch? Niet noodzakelijkerwijs, als je onder de oppervlakte kijkt en de huidige trends in de gezondheidszorg met elkaar in verband brengt. Wij geven de voorkeur aan persoonlijke producten en zien momenteel kansen voor een sterke, organische winstgroei in combinatie met goede instappunten.

De verandering van eetlust

De eetgewoonten zullen wellicht wereldwijd veranderen nu de mensheid zich meer bewust wordt van haar gezondheid, gezien de aandacht in de media en het wijdverbreide gebruik van sportscholen en apparaten om de gezondheid te volgen. Ultraverwerkt voedsel is echter nog steeds goed voor 60% van de dagelijkse calorie-inname van de gemiddelde Amerikaan. Dit percentage ligt 30 tot 50% lager in Europa, maar neemt nog steeds toe1. En ultraverwerkt voedsel2 wordt in verband gebracht met een toename van obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en het risico op kanker.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft vastgesteld dat sterk bewerkte voedingsmiddelen, samen met tabak, fossiele brandstoffen en alcohol, verantwoordelijk zijn voor 2,7 miljoen sterfgevallen per jaar in Europa3.

Zouden we potentiële tegenwind kunnen zien voor de voedingssector? Er zijn lage verwachtingen voor groei op de lange termijn - schattingen gaan uit van een gemiddelde groei van +2,5% per jaar voor de verkoop in de agrofoodsector - de komst van nieuwe-generatie eetlustremmende medische behandelingen (ook bekend als GLP-1) heeft geleid tot bezorgdheid over de evolutie van het consumentengedrag naar gezondere opties. Sommige studies geven aan dat GLP-1 gebruikers tot 30% minder uitgeven in supermarkten4 en maar liefst 70% minder fastfood, snoepgoed of frisdrank gebruiken.

Sommige bekende voedingsproducenten hebben al grotere inspanningen geleverd om het vet-, zout- en suikergehalte van hun producten aan te pakken en zullen hierover in gesprek blijven met investeerders. Met name Danone en Unilever zijn beter in het aanpakken van ondervoeding in al haar vormen. Maar ook al is dit positief, de realiteit is dat het grootste deel van de inkomsten van de grote voedingsproducenten uit een handvol productlijnen komt. Bij een bedrijf als Nestlé bijvoorbeeld wordt 80% van de totale omzet gegenereerd uit ongeveer 10% van de productlijnen en is er een lange productketen die geen significante invloed heeft op de nettowinst. Hoewel er dus inspanningen worden geleverd, moet er nog veel meer worden gedaan om productlijnen aan te passen en nieuwe te ontwikkelen.

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de vraag op korte termijn zal veranderen, zullen de veranderende en strengere regelgeving en de culturele verschuiving naar gezondheidsbewustzijn waarschijnlijk een negatieve factor zijn voor bedrijven in de sector op lange termijn.

De historische winnaars in de voedsel- en drankensector hebben nu te maken met meerdere tegenslagen en wij blijven liever weg van aandelen in de voedsel- en distributiesector dan dat we kiezen voor basis consumptiegoederen die zich richten op huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten.

Schoonheid en gezondheid zijn de kans op welvaard

Wij geloven dat persoonlijke verzorging een overtuigender beleggingscase biedt. We zien sterke organische groeicijfers die zullen leiden tot een verbetering van de brutowinstmarges en tot een herwaardering. Specifiek in Europa hebben we wereldleiders in de pure play-sector voor persoonlijke verzorging die al bestaan sinds het eind van 19e eeuw en die zich voortdurend hebben aangepast aan de behoeften van de klant door nieuwe producten te ontwikkelen.

Volgens onze analyse, ondersteund door een sell-side consensus5 over de MSCI World Staples subsectoren, hebben persoonlijke producten een geschatte autonome omzetgroei van 5,4% voor 2025 - aanzienlijk hoger dan voedingsmiddelen, dranken of huishoudelijke producten. We zien deze trend ook terug in de operationele marge, waar de groei op jaarbasis wordt geschat op 1,8% voor huishoudelijke en persoonlijke producten versus -0,3% voor voedingsmiddelen, dranken en tabak. Dit resulteert in een aantrekkelijke geschatte groei van de winst per aandeel van 10,3% voor huishoudelijke en persoonlijke producten versus 2,8% voor voedingsmiddelen, dranken en tabak, een aanzienlijk verschil ten opzichte van het verleden.

Er zijn enkele bedrijven in persoonlijke producten die we echt goed vinden en die terecht worden aangemerkt als een kwaliteitsproduct waarin wordt geherinvesteerd voor toekomstige groei. Deze bedrijven moeten producten hebben met een sterke merkpositionering en consumentenbekendheid; producten die vaak en loyaal worden gebruikt, misschien zelfs beschreven als wekelijkse of dagelijkse abonnementsmodellen; en een portefeuille van producten die gediversifieerd zijn en gedistribueerd worden naar de massamarkt. Wij geven de voorkeur aan bedrijven die de vraagtrends omarmen - dermatologie gericht, premium lijnen en innovatie over het hele spectrum van producten en lijnen om zich aan te passen aan de behoeften van de klant. Innovatie is voor deze bedrijven essentieel om zich te onderscheiden van hun concurrenten, om meer merkentrouw te creëren en om "premiumisering" mogelijk te maken. Naarmate consumenten welvarender worden, stappen ze over op duurdere producten en wordt de vraag prijsinelastischer... wat vergelijkbaar is met luxegoederen. Als we dus op zoek gaan naar opportuniteiten, geloven we dat binnen dit segment van basis consumptiegoederen, hun kenmerken zeer goed overeenkomen met bedrijven waarin we graag beleggen: een sterk concurrentievoordeel en een sterke marktpositie, een evoluerende sector en ruimte voor toekomstige evolutie gedreven door onderzoek en ontwikkeling (R&D) en bedrijfsstrategie.

Hoe spelen we het

Binnen ons fonds Carmignac Portfolio Grande Europe beschouwen we persoonlijke verzorging als een kernthema en richten we ons op defensieve groei via twee namen in het bijzonder:

Beiersdorf

Met sterke merken als Nivea, Eucerin en La Prairie zien wij Beiersdorf als een bedrijf met aanhoudende groei dat een gestage margeverbetering kan leveren. Het management is erin geslaagd om hun historische merk Nivea, hun grootste inkomstenbron, dat in loop der jaren aan aantrekkingskracht had ingeboetnieuw leven in te blazen sinds 2021. Groei in hun Dermatologie segment met klinisch bewezen bestanddelen is een gebied van structurele groei op lange termijn in lijn met de huidige consumententrends en waar de meeste innovatie vandaan komt. Elk jaar voeren ze 800 studies uit via externe kwaliteitscontrole-instituten voor hun productontwikkelingsteams om de kloof tussen hun huidonderzoekers en de consument te overbruggen.

L'Oréal

De wereldwijde marktleider in schoonheid heeft een grote productmix om de vele verschillende segmenten van schoonheid effectief te bedienen. Het luxesegment is de afgelopen jaren teleurstellend geweest, maar L'Oreal heeft een aanzienlijk groeipotentieel voor de toekomst, gekoppeld aan hogere marges, gedreven door de portefeuille met merken zoals CeraVe, een succesvolle dermatologiespecialist. Innovatie staat voorop in hun strategie, met de onthulling van hun apparaat voor gepersonaliseerde huidanalyse op de tech showcase van de CES in Las Vegas en het laten zien hoe ze willen innoveren in huidverzorgingsoplossingen en hun kracht op het gebied van R&D willen benutten. Bovendien wijst hun lage nettoschuld ten opzichte van EBITDA op mogelijke overnames en meer uitgaven voor kunstmatige intelligentie (AI).

Hoewel de prestaties van beide namen matig waren door de terugval in China, handhaven we deze twee bedrijven als kernbelangen op lange termijn in de portefeuille. We zien weinig variatie in de groeivooruitzichten ten opzichte van andere hoofdsectoren en de groei van de wereldwijde beautymarkt is het afgelopen jaar merkbaar genormaliseerd. Daarnaast handelt L'Oreal bijvoorbeeld met een PE van 25x in 2025 aan de onderkant van zijn waarderingsbandbreedte van 5 jaar in het verleden.

Kortom, voeding kan beleggers indigestie bezorgen gezien de tegenwind in consumententrends en regelgeving, terwijl persoonlijke producten in de toekomst aantrekkelijke en veerkrachtige winsten blijven bieden. We kijken naar basis consumptiegoederen om onze aandelenrendementen te stabiliseren en te verdedigen, en in combinatie met onze belegging in luxe, zijn we ervan overtuigd dat onze 20% positie in de consumentensector de beleggingsrendementen door de marktcyclus heen zal ondersteunen.

1BMJ-groep, 2023. 2Ultrabewerkte voedingsmiddelen bestaan over het algemeen uit 5 of meer ingrediënten, die normaal gesproken niet voorkomen in iemands' keuken en geproduceerd met behulp van een industrieel productieproces. 3Slechts vier industrieën veroorzaken jaarlijks 2,7 miljoen doden in de Europese regio, WHO, juni 2024. 4KPMG in een rapport uit 2024. 5Bloomberg, dec 2024.
Sun piercing through the clouds

Carmignac Portfolio Grande Europe

Een strategie die focust op de selectie van Europese aandelenOntdek de pagina van het Fonds

Carmignac Portfolio Grande Europe F EUR Acc

ISIN: LU0992628858
Aanbevolen minimale beleggingstermijn*
5 jaar
Risicoschaal**
4/7
SFDR-fondscategorieën***
Artikel 9

*Aanbevolen minimale beleggingstermijn: Dit deelnemingsrecht/deze klasse is mogelijk niet geschikt voor beleggers die voornemens zijn hun inleg voor afloop van de aanbevolen termijn op te nemen. Deze verwijzing naar een beleggersprofiel is geen beleggingsadvies. Welk bedrag redelijkerwijs in een ICBE kan worden belegd hangt af van uw persoonlijke situatie en moet worden bekeken in relatie tot uw totale portefeuille. **Het profiel kan variëren van 1 tot 7, waarbij categorie 1 overeenkomt met een lager risico en een lager potentieel rendement, en categorie 7 met een hoger risico en een hoger potentieel rendement. De categorieën 4, 5, 6 en 7 impliceren een hoge tot zeer hoge volatiliteit, met grote tot zeer grote prijsschommelingen die op korte termijn tot latente verliezen kunnen leiden. ***De Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) 2019/2088 is een Europese verordening die vermogensbeheerders verplicht hun fondsen te classificeren zoals onder meer: artikel 8 die milieu- en sociale kenmerken bevorderen, artikel 9 die investeringen duurzaam maken met meetbare doelstellingen, of artikel 6 die niet noodzakelijk een duurzaamheidsdoelstelling hebben. Voor meer informatie, bezoek: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/2088/oj?locale=nl.

Voornaamste risico's van het Fonds

Risico's die in de indicator niet voldoende in aanmerking worden genomen

Tegenpartijrisico: Risico van verlies indien een tegenpartij niet aan haar contractuele verplichtingen kan voldoen.

Liquiditeit: De prijs waartegen het fonds zijn posities kan vereffenen, innemen of wijzigen, kan door tijdelijk gewijzigde marktomstandigheden worden beïnvloed.

Inherente risico's

Aandelen: Aandelenkoersschommelingen, waarvan de omvang afhangt van externe factoren, het kapitalisatieniveau van de markt en het volume van de verhandelde aandelen, kunnen het rendement van het Fonds beïnvloeden.Wisselkoers: Het wisselkoersrisico hangt samen met de blootstelling, via directe beleggingen of het gebruik van valutatermijncontracten, aan andere valuta’s dan de waarderingsvaluta van het Fonds.Discretionair Beheer: Het anticiperen op de ontwikkelingen op de financiële markten door de beheermaatschappij is van directe invloed op het rendement van het Fonds, dat afhankelijk is van de geselecteerde effecten.
Meer informatie over de risico's van het deelbewijs/de aandelenklasse is te vinden in het prospectus, met name in hoofdstuk "Risicoprofiel", en in het document met essentiële beleggersinformatie.

Kosten

ISIN: LU0992628858
Instapkosten
Wij brengen geen instapkosten in rekening. 
Uitstapkosten
Wij brengen voor dit product geen uitstapkosten in rekening.
Beheerskosten en andere administratie - of exploitatiekos ten
1,15% van de waarde van uw belegging per jaar. Dit is een schatting op basis van de feitelijke kosten over het afgelopen jaar.
Prestatievergoedingen

20,00% wanneer het rendement van de aandelenklasse over de prestatieperiode hoger is dan dat van de referentie-indicator. Deze prestatievergoeding is ook verschuldigd als de aandelenklasse beter heeft gepresteerd dan de referentie-indicator, maar een negatief rendement heeft behaald. Een eventuele minderprestatie wordt
over een periode van 5 jaar goedgemaakt. Het feitelijke bedrag zal
variëren naargelang van de prestaties van uw belegging. De schatting van de totale kosten hierboven omvat het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar, of sinds de introductie van het product als dat minder dan vijf jaar geleden is

Transactiekosten
0,64% van de waarde van uw belegging per jaar. Dit is een schatting van de kosten die ontstaan wanneer we de onderliggende beleggingen voor het product kopen en verkopen. Het feitelijke bedrag zal variëren naargelang hoeveel we kopen en verkopen.
Roerende voorheffing
Roerende voorheffing bij verkoop
Taks op beursverrichtingen (TOB)
1.32% (max.4000 €)
Conversiekosten
0%

Rendement

ISIN: LU0992628858
Carmignac Portfolio Grande Europe-0.85.111.0-9.635.514.422.5-20.615.512.0
Referentie-indicator9.61.710.6-10.826.8-2.024.9-10.615.88.8
Carmignac Portfolio Grande Europe+ 8.2 %+ 9.2 %+ 8.0 %
Referentie-indicator+ 7.6 %+ 8.2 %+ 6.7 %

Bron: Carmignac op 31 jan. 2025.
Het beheer van dit deelnemingsrecht/deze klasse is niet gebaseerd op de indicator. In het verleden behaalde resultaten en waarden bieden geen garantie voor toekomstige resultaten en waarden. De vermelde rendementen zijn netto na aftrek van alle kosten, met uitzondering van eventuele in- en uitstapkosten, en worden verkregen na aftrek van kosten en belastingen die van toepassing zijn op een gemiddelde detailhandelsklant die als natuurlijke persoon woonachtig is in België. Wanneer de valuta afwijkt van uw eigen valuta, bestaat er een valutarisico dat kan resulteren in een waardedaling. De referentievaluta van het fonds/subfonds is de EUR.

Referentie-indicator: MSCI Europe NR index

MARKETINGCOMMUNICATIE
het KID/prospectus van het fonds voordat u een definitieve beleggingsbeslissing neemt. Dit document is bedoeld voor professionele cliënten. De beslissing om te beleggen in het gepromote fonds moet rekening houden met alle kenmerken of doelstellingen zoals beschreven in het prospectus.

Deze mededeling wordt gepubliceerd door Carmignac Gestion S.A., een door de Autorité des Marchés Financiers (AMF) in Frankrijk erkende maatschappij voor portefeuillebeheer, en haar Luxemburgse dochter Carmignac Gestion Luxembourg, S.A., een door de Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF) erkende maatschappij voor portefeuillebeheer. "Carmignac is een gedeponeerd handelsmerk. "Beleggen in uw belang' is een slogan die verbonden is aan het Carmignac-handelsmerk. Dit materiaal mag niet geheel of gedeeltelijk worden gereproduceerd zonder voorafgaande toestemming van de beheermaatschappij. Dit materiaal vormt geen aanbod tot inschrijving, noch een beleggingsadvies. Dit materiaal is niet bedoeld als boekhoudkundig, juridisch of fiscaal advies en er niet op worden vertrouwd. Dit materiaal is uitsluitend voor informatieve doeleinden aan u verstrekt en u mag er niet op vertrouwen bij de beoordeling van de verdiensten van een belegging in effecten of belangen waarnaar hierin wordt verwezen, of voor enig ander doel. De informatie in dit materiaal kan gedeeltelijke informatie zijn en kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Ze zijn uitgedrukt op de datum van dit schrijven en zijn afkomstig van eigen en niet-eigen bronnen die Carmignac betrouwbaar acht, zijn niet noodzakelijkerwijs allesomvattend en bieden geen garantie wat de nauwkeurigheid betreft. De toegang tot de Fondsen kan onderworpen zijn aan beperkingen met betrekking tot bepaalde personen of landen. Dit materiaal is niet gericht aan personen in rechtsgebieden waar (vanwege hun nationaliteit, verblijfplaats of anderszins) het materiaal of de beschikbaarheid van dit materiaal verboden is. Personen op wie een dergelijk verbod van toepassing is, mogen dit materiaal niet raadplegen. Belastingheffing is afhankelijk van de situatie van het individu. De Fondsen zijn niet geregistreerd voor particuliere distributie in Azië, Japan, Noord-Amerika of Zuid-Amerika. Carmignac Funds zijn in Singapore geregistreerd als beperkt buitenlands schema (alleen voor professionele klanten). De Fondsen zijn niet geregistreerd volgens de Amerikaanse Securities Act van 1933. De Fondsen mogen niet worden aangeboden of verkocht, direct of indirect, ten gunste of ten behoeve van een "U.S. person", volgens de definitie van de US Regulation S en FATCA. Onderneming. De risico's, vergoedingen en lopende kosten worden beschreven in de KIID/KID. Beleggers kunnen hun kapitaal geheel of gedeeltelijk verliezen, aangezien het kapitaal in de fondsen niet gegarandeerd is. Het prospectus, de KID's, de KIID's, de NAV en de jaarverslagen van de Fondsen zijn beschikbaar op www.carmignac.com of op verzoek bij de Beheermaatschappij. Beleggers hebben toegang tot een samenvatting van hun rechten in het Frans, Engels, Duits, Nederlands, Spaans en Italiaans in sectie 6 van de "pagina met gereglementeerde informatie" op de volgende link: https://www.carmignac.com/en_US.

Carmignac Portefeuille verwijst naar de compartimenten van Carmignac Portefeuille SICAV, een beleggingsmaatschappij naar Luxemburgs recht, die voldoet aan de ICBErichtlijn. De Franse beleggingsfondsen (fonds communs de placement of FCP) zijn gemeenschappelijke fondsen in contractuele vorm die beantwoorden aan de ICBE- of AIFM-richtlijn naar Frans recht. De beheermaatschappij kan de promotie in uw land op elk moment stopzetten. Rendementen uit het verleden zijn niet noodzakelijk indicatief voor toekomstige prestaties. Rendementen zijn exclusief vergoedingen (exclusief eventuele instapvergoedingen die door de distributeur in rekening worden gebracht). Het rendement kan stijgen of dalen als gevolg van valutaschommelingen voor de aandelen die niet valutadekkend zijn.
De verwijzing naar bepaalde effecten en financiële instrumenten dient ter illustratie om de aandacht te vestigen op aandelen die zijn of waren opgenomen in de portefeuilles van de fondsen van het Carmignac-gamma. Dit is niet bedoeld om een directe belegging in deze instrumenten aan te moedigen en vormt evenmin een beleggingsadvies. De beheermaatschappij is niet onderworpen aan een verbod om in deze instrumenten te handelen voordat enige mededeling is gedaan. De portefeuilles van de Carmignacfondsen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.De verwijzing naar een rangschikking of prijs is geen garantie voor de toekomstige resultaten van het UCIS of de beheerder.Morningstar RatingTM:© 2023 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden. De hierin opgenomen informatie: is eigendom van Morningstar en/of zijn content providers; mag niet worden gekopieerd of verspreid; en is niet gegarandeerd nauwkeurig, volledig of tijdig. Morningstar noch zijn inhoudleveranciers 7 aanbieders zijn verantwoordelijk voor eventuele schade of verliezen die voortvloeien uit het gebruik van deze informatie. Citywire Fund Manager Ratings en Citywire Rankings zijn eigendom van Citywire Financial Publishers Ltd ("Citywire") en © Citywire 2022. Alle rechten voorbehouden. Informatie van Citywire is eigendom van en vertrouwelijk voor Citywire Financial Publishers Ltd ("Citywire"), mag niet worden gekopieerd en Citywire sluit elke aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit het gebruik ervan. Copyright: De in deze presentatie gepubliceerde gegevens zijn het exclusieve eigendom van hun eigenaren, zoals vermeld op elke pagina. VERENIGD KONINKRIJK: Dit document is opgesteld door Carmignac Gestion, Carmignac Gestion Luxembourg of Carmignac UK Ltd en wordt in het Verenigd Koninkrijk gedistribueerd door Carmignac Gestion Luxembourg.
Zwitserland: het prospectus, de KIID's en het jaarverslag zijn beschikbaar op www.carmignac.ch, of via onze vertegenwoordiger in Zwitserland, CACEIS (Switzerland), S.A., Route de Signy 35, CH-1260 Nyon. De betalingsagent is CACEIS Bank, Parijs, succursale de Nyon/Suisse, Route de Signy 35, 1260 Nyon.
België: Deze Grondstoffen kunnen ook worden verkregen bij Caceis Belgium S.A., de financiële dienstverlener, op het volgende adres: Havenlaan, 86c b320, B-1000 Brussel. In geval van inschrijving in een Frans beleggingsfonds (fonds commun de placement of FCP) moet u elk jaar op het belastingformulier het deel van de dividenden (en eventuele rente) aangeven dat het fonds ontvangt. Een gedetailleerde berekening kan worden uitgevoerd op www.carmignac.be. Deze tool vormt geen belastingadvies en is uitsluitend bedoeld als rekenhulp. Dit een belastingbetaler niet vrij van procedures en verificaties. De vermelde resultaten worden verkregen op basis van gegevens die de belastingplichtige verstrekt en Carmignac kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld in geval van fouten of nalatigheden van uwentwege. Krachtens artikel 19bis van het Belgische Wetboek Inkomstenbelastingen (WIB92) moet de belegger, bij inschrijving op een fonds dat onderworpen is aan de Spaarrichtlijn, bij de terugkoop van zijn aandelen een roerende voorheffing van 30% betalen op de inkomsten (in de vorm van rente, meerwaarden of minderwaarden) uit het rendement van de in schuldvorderingen belegde activa. Uitkeringen zijn onderworpen aan een bronbelasting van 30% zonder onderscheid naar inkomen. De Nettovermogenswaarden zijn beschikbaar op de website www.fundinfo.com. Klachten kunnen worden ingediend bijcomplaints@carmignac.com of CARMIGNAC GESTION - Compliance and Internal Controls - 24 place Vendôme Paris France of op de website www.ombudsfin.be.

Carmignac Gestion, 24, place Vendôme - 75001 Parijs. Beleggingsbeheerder erkend door de AMF. Naamloze vennootschap met aandeel kapitaal van€ 13.500.000 - RCS Paris B 349 501 676.

Carmignac Gestion Luxembourg, City Link - 7, rue de la Chapelle - L-1325 Luxemburg. Dochteronderneming van Carmignac Gestion - Beleggingsfonds Beheermaatschappij erkend door de CSSF. Naamloze vennootschap met een aandelenkapitaal van€ 23.000.000 - RCS Luxembourg B 67 54.